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Corte Edu, 05.04.2022, Assemblée Chrétienne des témoins de Jéhovah d’Anderlecht et al. c. Belgio (Ricorso n. 20165/20)
| | | |La libertà di religione garantita dall’art. 9 della Convenzione non obbliga lo Stato ad accordare privilegi particolari alle comunità religiose, ma lo Stato che decida di creare tali benefici deve vigilare affinché i criteri fissati per accedervi non siano discriminatori.
Rientra nell’ambito di apprezzamento dello Stato riservare i benefici fiscali previsti per le comunità religiose alle sole religioni riconosciute, ma solo quando il procedimento per il riconoscimento è previsto da una regolamentazione sufficientemente chiara, accessibile e prevedibile. In caso di criteri vaghi, di mancanza di garanzie procedimentali, e di rischio di arbitrarietà nella valutazione della richiesta di riconoscimento, non può richiedersi alle comunità religiose che vogliano beneficiare delle esenzioni fiscali di attivare un procedimento privo delle minime garanzie di equità. In questo caso la disparità di regime fiscale per le comunità religiose non riconosciute non è fondata su ragioni obiettive e ragionevoli.
Art. 14 (+ Art. 9 and Art. 1 P1) - Discrimination - No tax exemption for buildings used for the public exercise of a non-recognised religion, recognition regime lacking minimum guarantees of fairness and objectivity - Art 9 and Art 1 P1 applicable - Taxation considerably affecting the functioning of religious communities - Criteria and procedure for recognition by the federal authority not provided for in an accessible and foreseeable text - Risk of arbitrariness - Difference in treatment without objective and reasonable justification.
The freedom of religion guaranteed by Article 9 of the Convention does not oblige the State to grant special privileges to religious communities. However, the State that decides to grant such privileges must ensure that the criteria established to access the benefits provided are not discriminatory.
To reserve the tax benefits provided for religious communities only to those religions recognised by the State may fall in the State’s margin of appreciation, but only when the procedure for recognition is provided for by sufficiently clear, accessible and predictable regulations. When there are vague criteria, lack of procedural guarantees, and the risk of arbitrariness in assessing the request, religious communities wishing to benefit from tax exemptions cannot be required to ask for recognition, absent the minimum guarantees of fairness. In this case, the different tax regime for non-recognised religious communities is not based on objective and reasonable grounds.
Analisi di Emanuela Vitello nella rubrica Anti-discrimination Watch