Torna alla ricerca
Conclusioni avv. generale Jean Richard De La Tour 10.7.2025, causa C-151/24
| | | |Assegno sociale – esclusione dei titolari di permesso unico lavoro – contrasto con l’art. 12, par. 1, lettera e) direttiva 2011/98/UE – non sussiste – art. 1 CDFUE - obbligo dello Stato di garantire condizioni di vita dignitose – sussiste.
L’art. 12, par. 1, lettera e) della direttiva 2011/98 deve essere interpretato nel senso che esso non osta alla normativa nazionale italiana che esclude i cittadini di paesi terzi di cui all’art. 3, par. 1 lettere b) c) di tale direttiva dal beneficio dell’assegno sociale, erogato ai soggetti di età superiore a 67 anni che versino in condizioni economiche disagiate e che abbiano capacità di lavoro limitate a causa della loro età. Tuttavia le autorità nazionali competenti in materia di assistenza sociale sono tenute a verificare che un rifiuto di tale prestazione non esponga tali cittadini a un rischio concreto e attuale di violazione dei loro diritti fondamentali e in particolare del diritto alla dignità personale sancito dall’art. 1 della CDFUE.
Social allowance – exclusion of holders of a single work permit – conflict with Art. 12(1)(e) of Directive 2011/98/EU – does not exist – Art. 1 CFREU – obligation of the State to guarantee dignified living conditions – existence.
Art. 12(1)(e) of Directive 2011/98 must be interpreted as not precluding Italian national legislation which excludes third-country nationals referred to in Art. 3(1)(b)–(c) of that Directive from entitlement to the social allowance, granted to persons over 67 years of age who are in economically disadvantaged conditions and whose capacity to work is limited due to age. However, the competent national social assistance authorities are required to verify that refusal of such benefit does not expose those individuals to a concrete and actual risk of violation of their fundamental rights, and in particular of the right to human dignity enshrined in Art. 1 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union (CFREU).
Art. 12(1)(e) of Directive 2011/98 must be interpreted as not precluding Italian national legislation which excludes third-country nationals referred to in Art. 3(1)(b)–(c) of that Directive from entitlement to the social allowance, granted to persons over 67 years of age who are in economically disadvantaged conditions and whose capacity to work is limited due to age. However, the competent national social assistance authorities are required to verify that refusal of such benefit does not expose those individuals to a concrete and actual risk of violation of their fundamental rights, and in particular of the right to human dignity enshrined in Art. 1 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union (CFREU).